#ostanidoma I RAZVIJ SURADNJU S DJETETOM
7 JEDNOSTAVNIH PRAVILA ZA RODITELJE KOJI ŽELE POTAKNUTI DIJETE NA SURADNJU
1. Pokažite djetetu da ste vi izvor igračaka i aktivnosti koje ono voli:
-
Vi budite ti koji pružate djetetu omiljenu igračku ili aktivnost, nakon što odradi ono što ste dogovorili.
-
Spremite omiljene igračke na mjesto izvan djetetovog dosega.
-
Nakon igre, kada dijete odloži omiljeni predmet s kojim se igralo, pospremite predmet na mjesto.
-
Kontinuirano pratite što je motivirajuće za dijete i budite izvor novih zabavnih igračaka i aktivnosti.
2. Pokažite djetetu da je s vama zabavno:
-
Potrudite se da interakcija s vama djetetu bude zabavna tako da dijete poželi slijediti vaše upute kako bi i dalje uživalo u zabavnoj igri s vama (ako želite biti zabavni – pogledajte upute kako slijediti interes djeteta).
-
Uparujte se s aktivnostima i predmetima koje dijete voli i samostalno bira (vi postanite taj predmet/aktivnost i naglasite ga).
-
Neka djetetu bude zabavnije u interakciji s vama nego u samostalnoj igri.
3. Pokažite djetu da vam može vjerovati:
-
Budite dosljedni: učinite kako ste rekli i recite ono što ćete i učiniti.
-
Ako djetetu date neki nalog, nemojte dopustiti da ga dijete izbjegne, radije mu pomozite da odradi nalog i što prije bude slobodno ili mu pružite omiljeni predmet. Pri tome vodite računa da su vaši nalozi primjereni djetetovim mogućnostima.
4. Pokažite djetetu da će slijeđenjem vaših uputa dobiti ono što želi:
-
Dajte mu jednostavne upute (npr. „Baci to u smeće“, „Zatvori vrata“ i dr.) koje će moći samostalno slijediti i pohvalite čim vas posluša.
-
Omogućite brojne prilike u kojima dijete doživljava pozitivno iskustvo kada slijedi vaše naloge. Tako će i ubuduće biti motivirano slijediti vaše upute.
5. U početku pohvaljujte dijete svaki put kada vas posluša:
-
Kako dijete bude sve češće slijedilo vaše naloge, nemojte više pohvaljivati svako to ponašanje već prorjeđujte pohvale i povremeno pohvalite to što vas lijepo sluša. Na taj način izbjeći ćete da dijete postane ovisno o vašim pohvalama, tj.radi samo kako bi dobilo pohvalu.
6. Pokažite da poznajete prioritete djeteta jednako dobro kao i svoje prioritete:
-
Pratite novosti oko onoga što interesira vaše dijete.
-
Napravite listu preferiranih aktivnosti i predmeta vašeg djeteta.
-
Svaki dan možete pronaći nekoliko novih motivatora za dijete.
-
Obratite pažnju i na vaše prioritete: što od onoga što biste htjeli naučiti dijete je najvažnije u ovom trenutku (teže je raditi na puno ciljeva odjednom).
-
Upitajte se je li nešto od onoga što očekujete od djeteta preteško za njega te prilagodite očekivanje njegovim trenutnim sposobnostima.
7. Pokažite djetetu da kada ne slijedi vaše naloge neće dobiti preferirajuće aktivnosti:
-
Nikada nemojte dati djetetu ono što želi ukoliko to traži na neprimjeren način (npr. baca se na pod, plače, baca igračke i sl.) jer će to postati njegov oblik komunikacije.
-
Budite dosljedni u tome, jer ako dijete ponekad dobije ono što želi nakon neprimjerenog ponašanja, u budućnosti će opet koristiti isto neprimjereno ponašanje ili će ga još i „pojačati“ (ond. ponašanje se može pogoršati).
-
Istovremeno je važno da dijete zna koje je primjereno ponašanje u tom trenutku – to je ono što vi od njega očekujete (npr. da obuje tenisice, pospremi igračke i sl.). Ako dijete ne razumije što od njega očekujete, ili ne može izvršiti traženi zahtjev iz bilo kojeg razloga, ne možete očekivati da će vas poslušati.
-
Umjesto da se borite s djetetom oko izbjegavanja slijeđenja vaših uputa, organizirajte okolinu na način su preferirane aktivnosti kod vas i da u okolini nema drugih aktivnosti s kojima bi se mogao zabaviti dok izbjegava vaš nalog – to će povećati njegovu motivaciju da ipak surađuje s vama (najomiljenije predmete držite izvan djetetovog dosega).
-
Iako vam se čini da je dijete tvrdoglavo i da nećete uspjeti, budite strpljivi i dosljedni i uspjeh će doći.
Literatura:
Robert Schramm: 7 steps to instructional control
Ispiši stranicu